Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi OG di salah sebuah hospital swasta di Kuantan Dr. Semasa hamil plasenta atau uri telah terbentuk di dalam uterus.


7 Fakta Tentang Masalah Uri Di Bawah Ketika Hamil Plasenta Previa

Dan mengikut perancangan saya akan tinggal di hospital untuk tempoh hampir sebulan.

Punca uri di bawah ketika mengandung. Dia mengadu sakit perut yang amat sangat. Risiko bayi dilahirkan secara pembedahan adalah sangat tinggi. Pagi ini saya mengalami pendarahan tapi tidak berasa sakit.

Salah satu risiko kehamilan dan masalah yang membahayakan ibu hamil adalah berkaitan masalah uri. Kandungan saya baru berusia 29 minggu. Pengalaman saya ketika mengandungkan anak yang sulung.

Suraya Arshad berkata PP merupakan keadaan di mana uri berada pada segmen bawah. Kejadian ini mungkin terjadi dan menyebabkan ibu tidak selesa di bawah. Punca Pendarahan di Awal Kehamilan.

Berlakunya sakit bawah perut ketika mengandung juga kemungkinan menandakan pemisahan plasenta terjadi. Ada segelintir pasangan yang sedang mencuba untuk hamil merasakan yang sakit perut adalah tanda kehamilan. Ia adalah situasi di mana sebahagian daripada plasenta uri tercerai daripada dinding rahim uterus.

Minggu lalu ketika saya membuat pemeriksaan kandungan di klinik ibu dan anak doktor menyatakan keadaan uri saya berada di bawah dan menutup ruang untuk bayi keluar. Doktor bimbang jika hal itu berlaku aku perlu bersedia untuk melahirkan bayi secara pembedahan itu sahaja pilihan yang aku ada apabila berhadapan. Disebabkan kedudukan itu saya mengalami pendarahan selama lima hari pada usia kandungan 17 minggu.

Sepupu saya mengalami sedikit pendarahan ketika hamil. Placenta previauri di bawah adalah masalah yang akan membahayakan nyawa ibu dan juga anak yang sedang dikandung jika tidak dikesan awal. Setelah menjalani pemeriksaan doktor mendapati uri saya terletak di bahagian bawah.

Apakah bahaya uri di bawah dan apakah cara untuk membaikpulih nya kembali. Kenali penyebab tanda dan risikonya. Kedudukan uri di bawah atau dalam istilah perubatannya dikenali sebagai Placenta Previa PP merupakan salah satu komplikasi yang biasa ditemui di kalangan wanita hamil.

Saya sedang mengandung anak kedua. Saya dinasihatkan agar tidak lasaktidak mengangkat barang yang berattidak bersama dengan suamitidakdan tidakbanyak pulak tidaknya. Ia kerana ia boleh menyebabkan pendarahan daripada bahagian uri yang terletak di bahagian bawah rahim.

Baca tajukdah tentulah tentang Anak sulung mak yg melalui alam persekolahan di SJKC. Tengok2 ada darah mengalir. Kenal pasti tiga masalah uri ini.

Maknanya YY sudah pun berada dalam trimester terakhir kehamilan. Sebagai contohnya adalah semasa kandungan masih tempoh dalam first trimester. Macam aku dapat tau uri di bawah masa scan 4 bulan tu.

Uri di bawah terkeluar dan sebagainya amat merbahayakan ibu. Memang semasa darah keluar kita tak terasa pun sakit. Saya ditahan di hospital.

Doktor mengesahkan uri saya di bawah. Semakin besar kandungan maka saiz rahim juga akan meningkatBila berusia 28 minggu rahim akan megalami pembahagian kepada 2 iaitu upper segment dan lower segmentKedudukan yang baik atau betuil ialah pada kedududukan upper segment iaitu segmen atas jika uri di bahagian bawah maka uri dikatakan rendahSemasa bersalin segment atas rahim. Assalamualaikum Lama tak pos kat sini.

Kenapa mak tak kongsikan pengalaman yang mak dan anak lalui tahun ni. Skarang aku dah 28 weeks masih berdoa and. Di Jabatan Kecemasan beliau didiagnosa sebagai kehamilan luar rahem.

Tapi tiba-tiba mak terpikiaq. SAYA berusia 27 tahun dan kini hamil lima bulan. Plasenta previa adalah satu keadaan ketika hamil di mana uri bayi berada di bahagian bawah rahim sama ada menutup sebahagian atau seluruh laluan untuk melahirkan.

Mak takdak apa nak cerita kat sini. Ketika itu YY tak begitu memahami reaksi doktor yang seakan panik ketika dia mengarahkan YY masuk ke wad dengan kadar segara selepas melakukan scanYa doktor memang ada. Aku tertarik untuk berkongsi kisah masalah uri rendah yang dihadapi oleh ibu hamil dan ia dihadapi oleh aku sendiri ketika 28 minggu.

3 Masalah Pada Uri Jangan Pandang Ringan. Uri pada kedudukan bawah rahem atau Placenta Previa yang menutupi sebahagian dari lubang pangkal rahim juga boleh menyebabkan pendarahan pada semester kedua dan ketiga kehamilan. Sebenarnya berasa sakit di bawah abdomen atau perut berasa keras membengkak atau berat bukanlah 100 tanda awal kehamilanApatah lagi hanya sekadar melihat perubahan fizikal perut dan mengandaikan sebagai baby bumpIa juga bukanlah.

Menurut doktor masalah uri rendah boleh berlaku pendarahan bila-bila masa sahaja. 29012013 at 241 pm. Uri di bawahpasti menakutkan semua ibu yang mengandung kerana ia akan menyebabkan mudahnya berlaku pendarahan ketika kehamilan.

Every month scan keputusan tetap sama uri di bawah sehinggalah scan masa 7 bulan pon uri masih di bawah. Kadang-kadang sewaktu dalam tempoh first trimester ini apabila seseorang ibu baru mengetahui yang dia baru mengandung mungkin dalam 8 minggu secara tiba-tiba pada keesokan harinya dia keluar sesuatu seperti sporting atau keluar darah. KELIRU URI DI BAWAH SAKIT PUAN SAYA kini hamil tujuh bulan dan ini adalah bayi sulung saya.

Anak belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina SJKC. Hamil 5 Bulan Dengan Uri Di Bawah. Uri YY disahkan berada di kedudukan bawah ketika usia kandungan YY sudah memasuki minggu ke 32.

Sejak di awal kehamilan saya menghadapi masalah kedudukan uri yang berada di bahagian bawah. Yang terakhir pendarahan ketika hamil pada akhir kehamilan mungkin menandakan tanda-tanda mahu melahirkan anak. Saya menempuh pengalaman pahit ketika melahirkan anak kedua.


7 Fakta Tentang Masalah Uri Di Bawah Ketika Hamil Plasenta Previa